søndag den 11. maj 2014

Ligestilling ... og program?

Jeg er på et arrangement, som er arrangeret af WAGGGS, og som handler om ligestilling – mere specifikt om det at arbejde med ligestilling med drenge og mænd: Working With Men and Boys on Gender Equality.

Men hvad har det med program at gøre?

For 20 år siden, i 1994, var 49% af vores mikroer og minier piger – nøjagtig samme andel som pigernes andel af aldersgruppen i hele Danmark. Torsdag den 8. maj 2014 var andel af piger blandt de 6 – 10 årige medlemmer af DDS faldet til 43% – andelen af piger i aldersgruppen blandt befolkningen som helhed har ikke rykket sig i mellemtiden.

Dette er resultatet af en støt udvikling, hvor andelen af kvinder i DDS er faldet støt i alle aldersgrupper, men mest for de mindste, hvor vi både har størstedelen af vores medlemmer, og har langt den største del af vores hvervning.

Noget er altså sket i de mellemliggende tyve år som stille og roligt har gjort det tilbud, som DDS har, mindre attraktivt for pigerne i forhold til drengene, og det er så her at programmet kommer ind, for det, vi tilbyder spejderne, er (forhåbentlig) program: en helhed af hvorfor vi gør de ting, vi gør til spejder, hvordan vi gør de ting, vi gør til spejder, og hvad det er for ting, vi gør til spejder.

Som et blandet korps med medlemskab af både WAGGGS og WOSM må det helt klart være et mål for DDS at vores program er lige attraktivt for piger og drenge – jeg mener ganske enkelt ikke at vi kan tillade os andet. Derfor er det vigtigt at tage spørgsmålet om ligestilling op i forhold til program, og ikke mindst i forhold til programfornyelsen: det må være et selvstændigt mål for programfornyelsen at skabe et program, som kan standse den udvikling mod en stadig lavere andel af piger i DDS.



Hvad har vi så lavet den første dag? Og hvem er"vi" i øvrigt? Vi er tre DDS-medlemmer i Finland - Mia Varming Rangholm, Rikke Bækhus og mig selv - Mia tager læringerne med tilbage til DDS Uddannelse, og Rikke arbejder med Programfornyelsen sammen med mig.

De to vigtigste ting, jeg tager med mig fra den første dag er for det første at ligestillingen må handle om friheden til at vælge sin identitet uden begrænsninger fra samfundets normerende forestillinger om køn, herunder friheden til at vælge at være anderledes, men naturligvis også friheden til at mænd og kvinder "i gennemsnit" vælger forskelligt, og for det andet en sjov praktisk måde at sætte snakken om ligestilling i gang.

Der er sikkert mange, som allerede kender den praktiske øvelse, men for de der, som jeg selv, ikke tidligere er stødt på den, kan jeg jo kort beskrive den. Det hele går ud på at vælge en tilfældig leg (dog en leg, som kan være lige sjov og tillokkende for både drenge og piger), og så indføre den sær-regel at man skal have mindst tre "mærker" at måtte lege med. Ved uddelingen af mærker er der så nogle piger/kvinder, der gives mindre end tre mærker, mens nogle drenge/mænd gives mere end tre, og den reelle øvelse er så hvordan deltagerne håndterer den situation. Dette diskuteres så efterfølgende.


1 kommentar:

  1. Jeg tror, at vore aktiviteter i det store hele har lige god tiltrækning på piger som på drenge; men formidlingen er måske ikke i orden, og derfor taber vi pigerne.

    I min gruppe har vi oplevet tre forskellige kønssammensætninger blandt spejderne

    a) Overvægt af piger
    b) Ligelig fordeling
    c) Overvægt af drenge

    Min oplevelse er, at drengene bedre indordner sig end pigerne, hvis det andet køn er i overtal. Jeg oplever dog også, at pigerne er mere rummelige end drengene, hvorfor det måske er lettere for drengene at "indordne" sig.

    Da vi havde ligelig fordeling havde vi blandede juniorpatruljer, og det fungerede rigtig godt.

    Idag har vi overvægt af drenge. Det skyldes, at en kammerat havde taget en kammerat med, og drengene har været bedre til det end pigerne. Derfor har vi valgt at skabe en pigepatrulje og rene drengepatruljer. På denne måde undgår vi, at drengene tromler pigerne i processen. Jeg ville heller ikke være bange for at sætte en-to drenge ind i pigepatruljen; men omvendt skulle fordelingen gerne være 6/4, så pigerne havde en smule overvægt.

    I forbindelse med vort BørnehaveSpejd oplever jeg absolut ingen kønsbestemt forskel i tilgangen til opgaverne, og opgaverne er absolut i den orange zone for alle og kønsneutrale.

    Jeg tror, at grupperne skal fokusere mere på kønsopdeling af patruljerne eller en smule overvægt af piger i patruljerne. Så bliver spejder sjovt (og dermed tiltrækkende) for alle

    SvarSlet