torsdag den 15. maj 2014

Ligestilling... Eller hvad?

Jeg har været på et arrangement af WAGGGS om "Gender Equality", og efter at have sovet lidt på oplevelserne derfra, vil jeg gerne dele både oplevelser og de efterfølgende refleksioner jeg har haft. Mit navn er Rikke, og jeg deltager for DDS Program. Sammen med Troels arbejder jeg med programfornyelse.

Først vil jeg fortælle om en fordom jeg har haft overfor WAGGGS.
Uden at kende ret meget til det, har jeg tidligere stemplet WAGGGS som værende ret "tøsede" og nogle der bruger lidt mere tid på glitter og klippe-klister, end jeg har haft lyst til. Endvidere var jeg i forbindelse med dette event, lidt bekymret for om det var feminisme (af den gammeldags slags hvor vi skal kæmpe for kvinders rettigheder, og alle mænd bliver gjort til uhyrer) frem for ligestilling, vi skulle diskutere. Både fordommen og bekymringen blev (heldigvis) gjort til skamme. Det var nogle rigtigt interessante dage og mere end noget andet diskuterede vi hvordan (også) drenge og mænd kan vinde ved ligestilling.

Jeg vil hive en sætning frem fra eventet: "Sex is biological. Gender is a social construction".
Vi har en begrænsning i det danske sprog, eftersom begge dele oversættes til "køn". Ligestilling, som det blev fremsat på dette event, handler om at samfundet lærer piger og drenge forskellige stereotypiske kønsroller. Det der så bliver spændende, er hvordan vi kan bryde med disse stereotyper og hvorfor vi skal gøre det? Specielt den sidste del, fandt jeg særligt interessant. Det jeg fik ud af eventet er at stereotyper begrænser vores handlemuligheder, og endnu vigtigere vores fantasi til at se handlemuligheder. Men hvad har det med spejder at gøre? Alt! I spejder står ved i den særlige situation, at spejderne bliver kastet ud i udfordringer og oplevelser, som skubber dem ud af deres komfort-zone og der kan de lære noget nyt om sig selv. Men reproducerer vi kønsroller, eller udfordrer vi dem? På spejderløb, er der da en kreapost for at der også er noget for pigerne, eller er det for at have en bred vifte af udfordringer? Hvordan tænker og italesætter du posternes indhold og udformning? Og når der skal sættes lejr og efterfølgende laves aftensmad, hvordan er arbejdsfordelingen, og hvordan italesættes den? Er der pige- og drengeaktiviteter?
Jeg synes at ovenstående er vigtige overvejelser som vi kan og bør medtænke i vores spejderarbejde, fordi vi har en særlig mulighed for at skabe en social kontekst der ikke er præget af stereotypiske kønsroller. Og fordi vi i denne kontekst kan rykke ved spejdernes selvforståelse og åbne op for muligheder de aldrig før har overvejet at de har.

Måske er vi faldet lidt af på den i Danmark og mener at selvfølgelig har vi ligestilling. Det diskuterede jeg med en af de andre på eventet, og vi blev enige om at der er forskel på den strukturelle ligestilling (forstået som at alle har lov til at deltage) og den ægte ligestilling. Først når ingen er begrænset af hvordan omgivelserne mener, at man bør opføre sig som pige/dreng/kvinde/mand/andet, er der tale om ægte ligestilling.

At deltage på dette event har startet en masse refleksioner omkring kønsroller og forskelsbehandling. Det bliver spændende at se hvordan mangfoldighed og ligestilling kan være en del af det nye program.

Jeg siger tak fordi du har læst med og jeg håber at mine lettere kaotiske overvejelser kan føre til at også du reflekterer over dette ligestillingsspørgsmål.

3 kommentarer:

  1. God start på en debat.
    Først vil jeg gerne indskyde at mænd/drenge og kvinder/piger er lige men ikke ens.
    Der er nogle ting fra naturens side vi ikke kan ændre på.

    Når jeg har med mine spejdere (minier og trop) at gøre, så tænker jeg kun på at de er spejdere og derfor kan løse enhver opgave de får stillet, ikke om de kan det fordi de har et bestemt køn.
    Hvis man ikke kan skabe ligestilling hos spejdere, så vil projektet aldrig lykkedes andre steder, at være spejder handler om respekt, samarbejde og tolerance.

    Og det vi laver poster efter er mere efter "De mange inteligenser" end kønsroller, så alle i patruljen får lov til at føle sig vigtige og kan bidrage med deres styrker.

    SvarSlet
  2. Jeg er meget enig i kommentaren fra Freeborn. Jeg tror, at de færreste danske ledere i deres arbejde tænker andet end på ordet spejder og glemmer kønsforskelle.

    I vores gruppe har vi været nødt til at skabe separat pigepatrulje, for at pigerne får plads, da de er i undertal. Dette har jeg kommenteret tidligere.

    SvarSlet
  3. Et af problemerne her er at det handler om så meget mere end blot hvad vi som ledere tilbyder spejderne.

    Kig på en PLan-patrulje, og du vil altovervejende se dem reproducere typiske kønsroller fra det omgivende samfund. Ikke fordi det på nogen måde bliver dem påduttet indenfor spejder, eller fordi de nødvendigvis påtager sig de samme roller / opgaver i deres hjemlige patrulje.

    Hvis de ikke bliver gjort opmærksomme på deres adfærd, så får de heller ikke redskaber til at bryde den (og ikke mindst til at bryde den udenfor spejderarbejdet). Det er derfor at det er vigtigt at ledere rent faktisk tænker på kønsforskelle, så de kan opdage, hvad der sker, og hjælpe spejderne til at få værktøjer til at bryde med normerne.

    Det handler bl.a. om at forskellene mellem os som individer er langt større end forskellene mellem os som (biologiske) køn, og hvis vi ikke hjælper spejderne til at være bevidste om ikke at lade sig begrænse af forestillinger om køn, så kan spejderne ikke udvikle sig til at nå deres fulde potentiale som hele mennesker.

    SvarSlet