fredag den 22. november 2013

Dag 1 - Mange spændende input.

Os alle fem i DDS Programs hovedudvalg hørte Dominique’s oplæg ”Education through dialogue, experience and cooperation”. Det var et godt valg, da det var et godt og interessant oplæg.
Det kan ses her for de nysgerrige:
Oplægget bekræftede at Baden Powell var særdeles fremsynet omkring måden vi arbejder på, især omkring patruljearbejdet.
Patruljearbejdet handler ikke bare om arbejdet i små grupper, men om sidemandsoplæring, øvelsen i at undervise, træning i demokrati, udnyttelsen af aldersforskel, osv. osv.
Han bekræftede at vi gør mange ting rigtigt i dag og at de ting vi p.t. arbejder på i DDS Program helt klart er på rette spor. Der var dog også lidt udfordringer, så vi har noget at arbejde videre med når vi kommer hjem ;-)

Mit andet oplæg var ”Measuring the quality of Youth Programme Implementation”. Det var ikke helt så godt fordi jeg I gruppearbejdet havnede I en gruppe med begrænsede engelsk-kundskaber, men jeg fik nogle gode pointer med mig videre til vores arbejde. Christine deltog også og hun havnede i en god gruppe.
Jeg har blandt andet fundet flere filer under Library på scout.org som jeg ikke anede eksisterede, men som er relevante for vores arbejde. Dem glæder jeg mig til at få læst når vi er retur i Danmark.

Mit tredje oplæg var ”Skills for Life – A new paradigm”. Det indeholdt viden om Life Skills som WHO ser dem, som de ser det i Buthan (som DDS jo samarbejder med). WOSM har valgt Buthans forslag som det man udbreder. Der var også en ny og opdateret måde at se det på. Her lidt billeder fra det oplæg.







Aftenen bød så på møde med programformænd fra resten af verden. Der var lidt inspiration som jeg tager med mig videre, men de fleste diskussioner var ikke super relevante for DDS og foregik på fransk, så vi måtte vente tålmodigt på oversættelse. Det er jo så en del af charmen ved at være samlet fra hele verden.

Nu vil jeg smutte i seng og ser frem til endnu en spændende dag i morgen.


P.S. David har luret at Hong Kong spejderne har faktisk noget der minder temmelig meget om vores adventurespejd. Vores måde at lave adventurespejd på (meget fokus på spejdermetoden, flow-teori, mm.) er ellers ikke specielt udbredt, men lige netop i Hong Kong minder de meget om os. Pudsigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar