Spejderbevægelses blev startet i en periode med store forandringer og stor usikkerhed – en periode som på mange måder ligner vor egen tid, og spejderarbejdet sigtede i høj grad også på at forberede spejderne på at leve i og med de forandringer og den usikkerhed.
Da visse ting er givne, herunder at det allerede for længe siden blev fuldstændigt umuligt for noget menneske at kunne lære summen af menneskelig viden, og at vi kan ikke vide hvilken konkret viden, der vil være relevant om 10 eller 20 år, er det vigtigt at forberede spejderne ved at give dem de rette færdigheder, og her listede Chris Lonsdale fem færdigheder, som han anså som essentielle for at fremtidssikre spejdernes uddannelse:
- Kreativ problem-løsning
- Selv-organiseret læring
- Selvsikkerhed og troen på sig selv
- Kommunikation
- Emotionel intelligens
Derudover havde Chris Lonsdale nogle virkelig gode pointer vedr. det at lytte til spejderne og lade dem tage et medansvar for deres eget læringsrum – som reelt er, hvad spejderoplevelsen bør være: spejdernes eget læringsrum.
Han sammenlignede vores, og forældrenes, opgave med det af skyde med bue og pil: bueskytten kan kun forsøge at sigte godt og slippe pilen rigtigt, men når først pilen er sendt afsted kan man ikke kontrollere hvilke kastevinde eller andet, der måtte komme; den er på egen hånd. På samme måde kan vi lade spejderværdierne være det, vi sigter efter, vores mål, og vores spejdermetode er måden vi slipper pilen på, men så skal vi også turde lade spejderne flyve selv.
Se selv videoen med dagens oplæg her:
http://www.worldscouteducationcongress.org/en/schedule/detail/keynote-address-chris-lonsdale
Se selv videoen med dagens oplæg her:
http://www.worldscouteducationcongress.org/en/schedule/detail/keynote-address-chris-lonsdale
Mere senere ...
Med spejderhilsen
Troels
Ingen kommentarer:
Send en kommentar