lørdag den 23. november 2013

Dag 2 – en helt igennem fantastisk dag!

Hold da op en skøn dag!

Her lidt over midnat har jeg stadig svært ved at falde til ro – det har været godt med godt på ;-)

DDS Program på kongres i Hong Kong
Foto: Shing C H


Efter morgenens udmærkede oplæg fra Chris Lonsdale var jeg sammen med det meste af DDS Program til en præsentation af den finske Laura Ritola (se også Jakobs indlæg "Dag 2 - Jetlag og masser af ny viden"), som er i gang med at lave en Ph.D. i det finske spejderkorps' programarbejde for aktivt medborgerskab.
http://www.worldscouteducationcongress.org/en/schedule/detail/academic-paper-keynote-laura-ritola

Laura havde identificeret tre brede kategorier, i hvilke hun inddelte den form for aktivt medborgerskab, som finnerne uddanner deres spejdere i:
Laura Ritola præsenterer
Survivor: Hvormed hun forstod basale overlevelsesfærdigheder i naturen og hele den emnesøjle, som vi ville kalde "klar dig selv". Her tænker jeg at det danske begreb på rigtig god vis beskriver hvorfor det er en vigtig søjle i aktivt medborgerskab. Før man kan være aktiv for andre, må man netop kunne klare sig selv.
Glocanista: Hvormed hun forstod en blanding af det globale og det lokale perspektiv – forståelsen for det nære samfund (kend din by, lokalhistorie-hike ... jeg tænker på det gamle "X-købing" forløb i Den Blå Regnbue), og det globale udsyn (tilknytningen til verdensbevægelsen, alt det, vi i DDS kalder "internationale oplevelser og globalt ansvar").
Leader: Hvormed Laura forstår uddannelsen i lederskab. Her kan det være på plads kort at nævne Lars Kolinds beskrivelse af spejderbevægelsens mål som netop det at "uddanne aktive medborgere, der er i stand til at lede positiv forandring."

Laura Ritola talte også om spejderbevægelsen som uddannelse i ansvarlighed for fremtiden, og i den sammenhæng talte hun om at identificere såvel færdigheder for fremtiden (se f.eks. også Chris Lonsdales oplæg) og værdier for fremtiden. Laura fremhævede at det er hendes personlig indstilling at de rette holdninger (attitudes) er vigtigere end de rette færdigheder (skills), omend jeg tænker at det nogle gange er lidt en kunstig skelnen: hvis vi f.eks. ser på det tredje af de internationale spejderprincipper, "duty to self", som vi i DDS beskriver som "Spejderen har ansvaret for sin egen udvikling" og international som "Responsibility for the development of oneself", så kan det jo være svært at være sikker på om det handler om holdningen (at man tager ansvar for egen udvikling) eller om færdigheden at kunne lære nyt og udvikle sig.

Der blev også talt om vigtigheden af netværk og hvordan uddannelsen i ansvarligt, aktivt medborgerskab styrkes ved at styrke de forskellige færdigheder, der skal til for at skabe, navigere i, fastholde, udvide og lede forskellige netværk.

En af de store udfordinger som hun ser for de finske spejdere er spørgsmålet om hvorvidt de voksne ledere i tilstrækkelig grad er klædt på til at kunne være mentorer for spejdernes refleksion – et spørgsmål hvor vi måske også bør se på om det er en udfordring i DDS.



Efter frokost var jeg til et langt oplæg / diskussion (to gange halvanden time) med titlen "Rethinking education: Challenges for Scouting, Lessons for Schooling." Sessionen blev afholdt som en afvekslen mellem faglige oplæg og gruppediskussioner, og i den første halvdel brugte vi næsten en time af tiden på gruppediskussionerne.
http://www.worldscouteducationcongress.org/en/schedule/detail/rethinking-education-challenges-for-scouting-lessons-for-schooling

To hovedting står især frem fra den session:

  1. Den måde, vi bedriver læring på i spejderbevægelsen, er langt bedre end det, man har gjort i den typiske form for klasseundervisning i skolen. Omend vi på mange områder er nået meget langt i Danmark, er der dog stadig visse træk af industrisamfundets tankegang tilbage i den danske folkeskole – elementer hvor vi i spejderbevægelsen formår at skabe et langt bedre læringsmiljø for spejderne. 
  2. Derved har spejderbevægelsen rigtig meget at bidrage med i forhold til den formelle uddannelse – altså det institutionaliserede undervisningssystem, og der er helt klart input fra denne her debat, der vil være rigtig relevant i forhold lige præcis til den igangværende hjemlige afklaring af hvordan vi som spejderkorps kan og bør tage imod de eventuelle tilbud om samarbejde, der kan komme i forlængelse af skolereformen. 

Jeg tænker at det bestemt vil være tiden værd for alle, der interesserer sig for skolereformens oplæg til samarbejde mellem kommuner/folkeskoler og de frivillige foreninger, at se videoen fra denne session igennem.


Inden en festlig international aften var der markedsplads, hvor en række forskellige lande præsenterede sig selv – typisk med forskellige tilbud om ting til at proppe i munden. Birgitte og jeg var dog mere interesserede i ting at proppe i ørene (husk også at læse Birgittes indlæg, "Dag 2 - lige så mange indtryk som lys i Hong Kong" – angående lysene se nedenfor), og fik nogle gode samtaler med spejdere fra Portugal, Sverige og Luxembourg som har gennemført (de to første) hhv. lige har startet (Luxembourg) programfornyelser efter den samme metode som vi bruger i DDS, og vi har fået nogle gode kontakter til at kunne udveksle erfaringer og læringspunkter med henblik på at komme godt igennem processen – kontakter vi glæder os meget til at følge op på, ligesom vi ser frem til at kunne kigge på den metodik de Østrigske spejdere har anvendt i deres programevaluering.
Dragedans

Aftenen sluttede med en festlig middag med forskellig optræden, herunder dragedans, trommer, flere danse, sange m.m.m. og inden blogskrivning og sengetid en tur ned til havnen og kigge på lysene.

Hong Kong by night
Hong Kong by night

Ingen kommentarer:

Send en kommentar