I søndags var jeg til en workshop med John Lawlor - I kan se oplæget her,
der talte om hvordan vores metoder kan bruges i det formelle skolesystem – han er
ved at skrive en phd om området og han er programdirektør for det irske Bridge to College/Bridge21 educational
programme på Trinity College Dublin (), der har
vundet flere priser.
Hans oplæg
rammer for mig lige ned i den diskussion, vi har i Danmark om den nye skolereform
og fritidsorganisationernes rolle i denne. Indtil videre har jeg set på hele
diskussionen som et forsøg på at spare penge ved at få de frivillige til at
overtage dele af skoledagen i en heldagsskole, og at vi skal overtage disse
timer på skolen og politikernes præmisser. Det er noget, jeg på ingen måde
synes om. Jeg mener ikke, at vi som spejdere hører til i en dansk skoledag og
jeg mener ikke, at vi vil få noget ud af et samarbejde med skolen.
Efter John
Lawlors workshop, har jeg revideret min mening. Jeg begynder at kunne se fordele ved et
samarbejde med skolen. Der er naturligvis nogle udfordringer med et samarbejde,
fx har vi alle et dagsbeskæftigelse af en eller anden slags, om det er studier
eller arbejde, og vi skal ikke gå ind på skolen præmisser kompromisløst.
MEN
hvis vi som organisation (i det her tilfælde som spejdere på tværs af korps)
kan gøre en forskel for, hvordan vi som samfund underviser vores børn, så er det
vel en win-win-situation. I øjeblikket oplever vi til dels en tilbagevenden til
den industrialiserede skole, hvor uddannelse er et samlebåndsprodukt i stedet for
en mere kognitiv tilgang til undervisning.
John Lawlors
projekt, Bridge21, bruger patruljelignede konstruktioner i undervisningen –
hvor eleverne bliver sat til at løse opgaver, ved selv at sætte sig ind i
tingene og hjælpe hinanden. Jeg foreslår ikke, at vi skal være drivkraften bag
en dansk pendant til Bridge21 (selvom det kunne være ufattelig spændende), men
måske kunne vi bruge og introducere spejdermetoden i skolen.
På den måde kunne
børnene få noget ud af det, skolen vil få noget ud af det, og vi vil:
1) styrke
vores samfundsmæssige engagement, det er et af de steder DDS er svagest i Duty
to Others,
2) vi ville sikkert kunne rekruttere ledere og medlemmer, og sikkert
også medlemmer i tropsalderen.
Spørgsmålet er
så om vi sejrer os selv ihjel, hvis vi udbreder vores metode – forstået på den
måde, at vores aktiviteter allerede er taget i brug i fritidshjem, klubber og
SFO’er, og hvad har vi tilbage, hvis vores metode bliver brugt i skolerne?
Jeg tror ikke,
det vil være et problem, for:
1) spejd er ikke skole og bliver det aldrig i
Danmark,
2) selvom skolen skulle blive mere åben for vores metode, så har vi
stadig vores værdisæt og vores formål – vores formål er at uddanne unge
menneske til at skabe en positiv forandring i verden, mens det etablerede
skolesystem gerne vil fastholde status quo
Derfor tror jeg ikke, vi gør os selv
overflødige ved at deltage aktivt.
Men igen, det skal ske på vores præmisser og
IKKE på skolen og politikernes – som John Lawlor sagde, da jeg efterfølgende
talte med ham, så er vi ”volunteers, not amateurs” – med hvad han mente, at vi
ved, hvad vi laver og ikke skal lade os affærdige, fordi vi ikke er uddannet i
det formelle uddannelsessystem som lærere og pædagoger.
Til allersidst
vil jeg lige påpege, at det her naturligvis er et udtryk for min egen holdning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar